افراد درمعرض خطر دیابت نوع 2 باید بیشتر ورزش کنند

 6 اکتبر 2015- بر اساس تحقیقات جدید، افرادیکه درمعرض خطر زیاد ابتلا به دیابت  نوع 2 هستند،  به انجام ورزش بیشتری برای رسیدن به نتایجی مشابه با افراد غیر دیابتی نیاز دارند.

 دانشمندان دانشگاهLund  درسوئد اثرات ورزش بر افرادیکه  درمعرض  خطر زیاد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند (به دلیل ارتباط فامیلی نزدیک  با افرادیکه به این بیماری مبتلا هستند) را بررسی کردند.

50 مرد، 40 تا 50 ساله که از نظر تناسب بدنی در وضعیت خوبی نبوده و اندکی اضافه وزن داشتند،اما از سایر جهات سلامت بودند، در این کارآزمایی شرکت کردند. بستگان نیمی از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، درحالیکه 25 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته  شدند.

 شرکت کنندگان بطورمنظم در یک برنامه ی تناسب اندام که شامل سه جلسه تمرینات ورزشی درهفته بود، شرکت کردند: دو جلسه ی ایروبیک و یک جلسه  spinning، شدت انجام ورزش ومصرف انرژی هر یک از شرکت کنندگان دراین جلسات، توسط محققان اندازه گیری شد.

 گروه درمعرض خطر درجلسات ورزشی بیشتری حضور داشتند وهمچنین  نسبت به گروه کنترل انرژی بیشتری مصرف کردند، وزن افراد در هر دو گروه و اندازه ی دورکمر آنها  کاهش  یافت، اما نتایج در میان  اعضاء هر دو گروه مشابه بود.

 نویسنده ی این مقاله  Ola Hanssonمی گوید: نتایج مشابه نشان می دهد شرکت کنندگانی که درمعرض خطرابتلا به دیابت نوع 2 هستند، برای بدست آوردن نتایجی مشابه با گروه کنترل باید به ورزش بیشتری بپردازند.

این واقعیت که همه ی این افراد  سالم  بوده  و از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت داشتند،  نشان می دهد این تفاوت تنها به افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط می باشد.

محققان می گویند: در ادامه باید مطالعات بیشتری دراین زمینه انجام شود از جمله باید به بررسی شدت انجام ورزش نسبت به حجم آن به عنوان یک عامل بسیار مهم و تعیین کننده برای پاسخ گروه درمعرض خطر دیابت بپردازیم.

 محققان دانشگاه Lund  درحال برنامه ریزی برای تعیین نوع بخصوصی از ورزش هستند که بیشترین تأثیر را در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 درمیان گروه های در معرض خطر داشته باشد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/oct/more-exercise-required-for-people-at-risk-of-type-2-diabetes,-study-reports-99590406.html